Symptomen

Hieronder kun je vinden welke symptomen er kunnen horen bij een gebitsprobleem en wat voor gebitsafwijkingen paarden kunnen hebben.

Ik hoop in de toekomst beeldmateriaal te verzamelen om deze pagina te verduidelijken.

Klachten

Het gebit is maar een deel van een paard maar toch kan een gebitsafwijking voor veel verschillende klachten zorgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

• Vermageren
  • Schudden met het hoofd of het hoofd scheef houden
  • Bit slecht aannemen of aan één kant vastpakken
  • Slechte eetlust of proppen kauwen (rolletjes hooi uit de mond laten vallen)
  • Uit de mond stinken of zelfs vieze neusuitvloeiing
  • Knarsentanden
  • Maar in één houding nageeflijk willen lopen

Afwijkingen

• Overbeet/onderbeet

Aangeboren afwijking waardoor het gebit niet goed op elkaar afslijt.

• Afwijkend aantal tanden/kiezen
  • Tandsteen

Neerslag van mineralen en afvalproducten van bacteriën, vaak te zien op de haaktanden en soms ook op de snijtanden en de eerste kiezen. Kan voor tandvleesontsteking zorgen en in extreme gevallen zelfs voor rotting van tanden en kiezen.

• Haken

Overgroeiingen op kiezen, vaak op de voorste kiezen boven en op de achterste kiezen beneden.

• Scherpe randen / emaillepunten

Scherpe glazuurpunten aan de zijkanten van de kiezen, meestal te zien aan de wangzijde van de kiezen in de bovenkaak en aan de tongzijde van de kiezen in de onderkaak.

• Golfvormig of trapvormig gebit

Afwijkende lijn in het kauwvlak van de kiezen. Bij een golfgebit is dit een golfvorm en bij een trapgebit is er een abrupt hoogteverschil in de kiezen.

• Schaargebit

Extreem scherp gebit waarbij de hoek in het kauwvlak van de kiezen zeer steil is.

• ETR

Exaggerated Transverge ridges: teveel reliëf in de kiezen door uitstekende riggels van glazuur waardoor deze de maalbeweging in de weg zitten. De kiezen grijpen hierdoor als het ware in elkaar en blokkeren zo.

• EOTRH

Equine Otondoclastic Tooth Resorption and Hypercementosis: een pijnlijke ouderdomsziekte van de tanden, meestal alleen de snijtanden betreffend. Er treed botverval op en extreme cementvorming met tandvleesontsteking.

• Vastzittende doppen

Melkelementen die niet goed loskomen en zorgen voor ongemak en tandvleesontsteking.

•  Caries / infundibulumnecrose

Een beetje vergelijkbaar met gaatjes bij mensen: een ontsteking in de infundibula van de kiezen.

• Diastasen / peridontitis

Ruimte tussen de kiezen waar voer in blijft steken. Hierdoor ontstaan tandvleesontsteking.

• Alveolitis

Kieswortelontsteking. Een ontsteking van de kieswortel kan zowel van buitenaf (door rotting) als van binnenuit (via het bloed of niet-infectieus) ontstaan. Het is pijnlijk en meestal moet de kies getrokken worden. Bij een kieswortelontsteking in de bovenkaak kan stinkende neusuitvloeiing (eenzijdig) gezien worden en kan het paarde een sinusitis ontwikkelen. Fistelkanalen (tunneltjes waardoor de ontsteking zich een weg naar buiten zoekt) kunnen ook gezien worden.

• Wolfskiezen

Kleine rudimentaire kiesjes voor de kiezenrij, als ze aanwezig zijn dan meestal boven. Ze kunnen ook blind (onder het tandvlees) aanwezig zijn in het kaakbot. Wolfskiezen hebben geen nut en zijn ook geen ‘afwijking’ maar een natuurlijk verschijnsel. Ze kunnen wel in de weg zitten bij een paard, met name als deze met bit gereden wordt en daarom worden deze vaak voor de zekerheid verwijderd.

• Tumoren

Gelukkig heel zeldzaam. Van verschillende tandmaterialen kunnen tumoren uitgaan.